Welcome to aussie!

21 november 2015 - Adelaide, Australië

Na een lange vlucht van zo'n 14 uur die ik gezellig naast willy whisky heb gezeten, Een man die meer whisky dan gevlogen kilometers verorbert, Kwamen we redelijk gaar in Sydney aan. De weersvoorspellingen waren niet veelbelovend maar het was toch erg mooi weer toen we aankwamen. We stapte op de trein opzoek naar onze hostel in kingscross, aangezien teun Sydney wat kende was redelijk makkelijk te vinden met de trein en kwamen we vroeg op de dag aan bij mad monkey hostel. Inchecken kon pas later dus besloten we eerst de stad maar in te gaan. We begonnen met de standaard Sydney landmarks zoals botanic gardens, opera house en harbor bridge. We hebben nog even in het park gelegen waarna we terug gingen naar het hostel om in te checken en nog even te slapen.

Het bleek dat de weervoorspellingen toch juist waren want na alle zon in de ochtend begon het behoorlijk te regenen. We zijn na het welverdiende dutje een steak gaan eten met een paar pinten. Daarna meteen de stad in om het Australische nachtleven in de Ierse pub eens te verkennen. Buiten dat alcohol enorm duur is hier was het wel een geslaagde avond. De 2e dag zijn we (met wat minder weer) weer Sydney ingetrokken om de overige dingen te bekijken en de harbor bridge een keer op te lopen. Dit heeft haast de hele dag geduurt waarna we terug bij het hostel nog een paar biertjes hebben gedronken en zijn gaan slapen. We moesten ook alweer vroeg eruit om onze vlucht naar ayers rock te halen. Die nacht besloot een of andere maffe Fransman nog even om 3 uur snachts een sigaretje op te steken in zijn bed waardoor iedereen wakker werd. Door een paar klagende Duitsers kapte hij er maar mee en konden we nog een paar uurtjes slapen.

Vroeg in de ochtend de tas weer ingepakt (waar ik steeds beter in word de volgende dagen) en met de trein naar het vliegveld gegaan. De vlucht naar ayers rock in een nagenoeg leeg vliegtuig duurde zo'n 3,5 uur en de temperatuur lag zo'n 15 graden hoger. Dit kleine vliegveld toonde ook meteen dat er daar gewoon helemaal niets in de buurt is. Er was een klein dorpje met verschillende hotels uit de grond gestampt maar verder was er alleen maar zand, hitte en enorm veel zwaar irritante woestijnvliegen.

De eerste dag hebben we wat gechilld aan het zwembad en verder niet zo veel meer. De 2e dag besloten we ayers rock (uluru Mountain) rond te gaan lopen. Dit is een tocht van 10,5 km waar je zo'n 3,5 uur over zou doen. Aangezien de bussen mega duur waren hadden we voor 2 dagen een auto gehuurd en reden we er zelf heen. Leuk autootje, hoewel de eerste ervaring met links rijden vooral heel bizar was. We knalde onze roadtrip Playlist met sweet home alabama aan en gingen op pad naar uluru Mountain. Bij de eerste tegenligger die zoals het hoorde gewoon rechts reed schrok ik me echter helemaal kapot maar kwam er gelukkig op tijd achter dat we allemaal op de goede baan zaten. Ook bleek de richtingaanwijzer aan de andere kant zit, waardoor zowel teun als ik keurig de ruitenwissers een keer getest hebben met 40 graden in de woestijn.

De eerste dag lachtte we smakelijk om alle mensen met een vliegennet over hun hoofd. Eenmaal bij ayers rock aangekomen was dit lachen ons snel vergaan. De tocht van 3,5 uur om een massieve berg midden in de vlakke woestijn liepen we binnen de 2 uur en het was 2 uur complete hel. We zijn geen seconde alleen gelaten door de vliegen die constant met 20 tegelijk op je kop gaan zitten. Na 2 uur zweten (lopen met 40 graden) en om ons heen slaan was ik nog nooit zo blij de auto weer te zien. Het sprintje naar de auto ging dan ook zonder moeite in de hitte. Savonds zijn we nog even de sunset op de berg gaan bekijken dit was dan wel weer erg mooi om te zien en leek ook echt op de gemiddelde ansichtkaart die je er kon kopen.

Dag 3: eerste actie was om zo'n vliegennet te kopen voor we naar kata tjuta gingen. (ander gebergte zo'n 50km van ayers rock) het was een verademing om met dat ding op je kop gewoon rustig daar rond te lopen. Ook al waren de helft van de routes dicht ivm de hitte die dag. Ze raden het af om na 11:00 nog te gaan wandelen en wij gingen natuurlijk stug iedere dag rond die tijd pas ons bed uit. We hebben toch een paar paden mee kunnen pikken en hier ook iets meer van mee kunnen krijgen. Zelfs de eerste woestijn kangeroo werd hier gespot.

Na een middagje aan het zwembad weer liggen hadden we vervoer naar Alice springs geregeld van waar we de trein naar adelaide moesten pakken. We hadden inmiddels ook een nieuwe kamergenoot sinds de 2e dag. Een Russische of Poolse man die wij graag Sergei noemde. Sergei was vaak al weg als wij wakker werden en kwam terug als wij weer in bed lagen. Geen idee wat die man de hele dag deed. Wat hij ons vergeten was te vertellen is dat hij snachts nog als zzp'er een eigen houtzagerij runde. Het leek erop alsof deze man eigenhandig iedere boom in een straal van 500 km had omgezaagd want er stonden er nergens geen meer. (voor de mensen die de metafoor niet begrijpen, sergei snurkte heel de woestijn bij elkaar waardoor we iedere dag om 5 uur wakker waren.)

Al met al was ayers rock een mooi gebied om gezien te hebben en kunnen we weer afvinken van de bucketlist. Maar de vele vliegen, het dure vervoer en weinige wat er verder te doen is maakt het bij lange na niet het hoogtepunt van deze reis.

Na amper geslapen te hebben de volgende ochtend nog even aan het zwembad gelegen en daarna 6,5 uur in de bus gezeten naar Alice springs. Deze busrit die georganiseerd leek door de Internationale variant van stichting de zonnebloem was niet erg comfortabel en vol zwetende senioren. Hier kwamen we rond 7 aan waarna we meteen wat gegeten hebben en een paar biertjes gehaald om bij het hostel te drinken. De vliegen waren inmiddels bijna allemaal weg maar we hadden wel 3 motten op onze kamer die we eerst even moesten wegwerken. Nadat teun met wat kussens had gegooid maar gewoon besloten de lamp van onze kamergenoot aan te zetten zodat ze allemaal bij hem gingen zitten.

Tot aan hier ben ik aan het schrijven in de trein. The ghan die van darwin naar adelaide gaat 2x per week. De trein opzich is best nice en de stoelen en beenruimte zijn een stuk beter dan de bus vanuit ayers rock.

Inmiddels de eerste avond in adelaide gehad (de blog weer opgepakt na 2 dagen). De trein was best oke. Veel te zien als je uit het raam keek en de zonsondergang was ook behoorlijk nice. Heel kut geslapen dat Was dan wel weer jammer.

Gisteren ingechecked in het hostel in adelaide en meteen gebruik gemaakt van de gratis fietsen die je kon huren. Het centrum van de stad ligt omringd door parken wat het wel een leuk stadje maakt. Verder is het super druk op het moment doordat er allerlei evenementen zijn dit weekend zoals een acdc concert. We hebben de stad wat doorgefietst en ook hier de botanic gardens bekeken en savonds met wat mensen van het hostel opstap geweest. We liggen momenteel wat uit te kateren en gaan even plannen wat we de komende 3 dagen nog gaan doen. Het ophalen van de camper is een dag uitgesteld omdat onze camper een kangeroo ongeluk heeft gehad. We hebben al een auto gehuurd om morgen naar een wijn gebied te gaan hier, staat adelaide schijnbaar om bekend. Het weer is oke maar niet geweldig dus een bezoek aan een van de stranden hier zal ook kort zijn.

Tot zover weer de blog vond het wel weer genoeg. De volgende keer zal ergens halverwege de camper trip worden.

Groeten uit adelaide van mij en teun weer!