Cambodia, phuket and phi phi islands

7 maart 2016 - Ko Samui, Thailand

Zoals beloofd deze keer de blog wat korter op elkaar, een week of 2 geleden vertrokken We vanuit Vietnam naar de hoofdstad van Cambodja waar We 2 nachten zouden blijven. De stad, phnom Penh, was bij ons niet heel bekend en We waren dan ook niet van plan hier heel veel te gaan doen. De eerste avond van aankomst hebben We alleen wat gegeten en zijn We savonds gaan stappen met een aantal mensen uit het hostel. Hier hebben We ook weer 3 Nederlandse mannen ontmoet waar We ook de 2e avond nog mee zijn gaan stappen.

Een van de dingen waar Cambodja en dan met name de hoofdstad om bekend staat zijn de killing fields. Ik denk dat veel mensen thuis net zoals teun en ik niet echt op de hoogte zijn van wat hier in de jaren 70-80 gebeurt Was. In die tijd kwam de rode khmer hier aan de macht en Is ruim een kwart van de bevolking uitgemoord en dus zijn er de zogenoemde killing fields door het hele land. De grootste, welke een soort openlucht museum Is, kun je vinden in phnom Penh. We hadden dus een scooter gehuurd en door onze ervaring in Vietnam slalomde We vloeiend door het chaotische verkeer. Eenmaal daar aangekomen konden We een Nederlandstalige audio tour doen waarbij je bij verschillende haltes te horen kreeg wat er daar gebeurde. Zo ook bijvoorbeeld een boom waar ze baby's tegen dood sloegen. Al met al was het een hele indrukwekkende en bizarre plek en vooral heel raar dat zo weinig mensen weten wat er eigenlijk gebeurt Is in Cambodja.

Na 2 dagen vertrokken We met de bus naar de volgende halte, de stad kampot. Deze stad Was wat rustiger en stond bekend om de spookstad die er in de buurt moest liggen. De dag van aankomst hebben We niet bijster veel meer gedaan en de 2e dag maar weer een scootertje gehuurd en door een mooie bergpas zo'n uurtje richting de spookstad. Eenmaal aangekomen viel het een beetje tegen, er stonden een paar verlaten gebouwen wat wel leuk Was om te zien. Wat er inmiddels ook stond Was een enorm resort en casino en daarnaast waren ze er nog meer aan het bouwen. Het hoogtepunt van deze dag Was dus eigenlijk alleen de weg op en neer naar dit stadje toe. Het dieptepunt van deze dag Was toen een meisje dat We in het hostel hadden ontmoet een stuk op de scooter wilde rijden en met mij achterop besloot even tegen een stoep aan te knallen. Buiten de schade aan de scooter kwam ik er vanaf met wat schaafwonden op mijn handen en armen en We hebben haar de schade aan de brommer laten betalen natuurlijk.

Na 2 dagen kampot gingen We op weg naar het eiland koh rong. Een plek zonder wegen, pinautomaten en berucht om het feit dat de helft van de mensen ziek zou worden van het eten daar. Een half dagje bus en boot bracht ons op koh rong waar de stoep inderdaad gewoon het strand Was en de rest alleen maar guesthouses, bungalows en jungle. We kwamen op het eiland aan de dag na de Full moon party daar en dus Was de eerste avond wat karig en rustig. De 2e dag hebben We wat uitgerust op het strand en savonds afgesproken met een van de Nederlandse mannen die We in phnom Penh en later in kampot weer ontmoet hadden. Samen wat gegeten en later Was er een kroegentocht waar je voor 10 dollar aan mee kon doen. (in Cambodja werkt overigens iedereen met de us dollar, ook uit de pinautomaat) We hoorde dat je voor die 10 dollar toegang betaalde op het laatste strand maar als je een stuk door de jungle sloop je er ook kon komen. Als echte Hollanders dus geweigerd die 10 te betalen en na een stuk door de jungle sluipen snachts ook gewoon op dat strand aangekomen. De laatste nacht in koh rong hebben We niets meer gedaan omdat We weer een volle dag reizen op het programma hadden van het eiland terug naar de hoofdstad. Die laatste avond at ik natuurlijk iets verkeerds waardoor ik de dag van het reizen sochtends ziek Was en de rest van de dag misselijk. Gelukkig de boot en bus overleefd zonder mensen onder te braken. Het nachtje in de hoofdstad Was voor ons alleen een stop voor We naar siem reap zouden gaan met de bus, onze laatste halte in Cambodja en wereld beroemd om angkor what.

We zijn In totaal 4 nachten in siem reap gebleven een stad die volledig draait op het toerisme van mensen die daar het grootste tempelcomplex van Azië komen bezoeken. Doordat er daar tuktuk mafia Is (Ja echt waar) mag je geen scooters huren en zijn We dus heel sportief de hele dag en brandende hitte door dit complex van 300 vierkante kilometer gaan fietsen. Het nam een hele dag in beslag om alle hoogtepunten te zien en daarna vonden We het ook wel mooi geweest. Onder andere de beroemde angkor what bezocht en een tempel die gebruikt werd in een tombraider film. De overige dagen hebben We wat aan het zwembad gelegen van ons hostel en zijn We 2x gaan stappen. Vanuit siem reap vlogen We naar Bangkok, in bangkok wisselen van vliegveld en hierna een vlucht naar phuket. Al met al 14 uur onderweg en maar 2,5 uur gevlogen.

In phuket waar We 2 dagen zijn geweest hebben We ook weer een dagje op de scooter over het eiland gereden, een dagje op het strand gelegen en zijn We een avondje wezen stappen. Waar We sinds ons vertrek uit Thailand begin januari haast geen ladyboys meer gezien hadden waren deze in phuket jammergenoeg weer overal. Het positieve Was dan weer dat We weer naar de 7 eleven konden, een supermarkt die je in Thailand iedere 13 meter lijkt te vinden en erg cheap Is.

Na phuket begon het einde van de reis met teun waarin We nog ruim 2 weken zouden gaan eiland hoppen. Het eerste eiland Was koh phi phi hier hebben we de afgelopen 3 dagen gezeten. Een mooi klein eiland dat volledig verwoest Was door de tsunami en daarna redelijk snel weer opgebouwd Is. De eerste avond wat rondgelopen en wezen stappen, in Phi phi kun je op iedere straathoek een emmer drank halen waarmee je de rest van de avond kon doen. Goedkoper dan steeds biertjes halen dus. De 2e dag hebben We een halve dag boottocht gedaan naar een aantal mooie baaien, monkey beach, sunset op zee bekijken en in het donker snorkelen met plankton. Leuke tochtje wat niet erg duur Was ook, savonds nog even arsenal tottenham gekeken hier en klein feestje op het strand meegepikt. Inmiddels hebben We weer een tocht boot-bus-boot voor de boeg van Phi Phi naar koh samui.

We gaan nog 3 eilanden bezoeken voor ik teun in bangkok drop en richting Indonesië ga met lars.

Heel bizar om te bedenken dat ik morgen alweer 4 maanden van huis ben en teun over 2 weken alweer naar huis gaat ook.

Dit wassie weer mensen, toch weer redelijk lang geworden aangezien We best veel gereisd hebben de laatste 2 weken.

De groeten en ik knal de komende tijd nog wel wat jaloersmakende foto's op Facebook.

1. Hond:
    9 maart 2016
    gast, kom nou eens terug.