Part IV: Thailand, Christmas and NYE

2 januari 2016 - Mueang Chiang Mai District, Thailand

Hier issie dan, de trouwe volgers hebben er even op moeten wachten maar dit Is de eerste blog vanuit Azië. Er Is een hoop gebeurt waardoor ik er niet aan toe ben gekomen, maar dat kunnen jullie hieronder allemaal lezen.

Allereerst een Gelukkig Nieuwjaar gewenst van teun en mij!

Oke ik zal maar bij het begin beginnen onze aankomst in bangkok en de eerste gedachten op het vliegveld. Warm, veel smog en goedkoop. Zo kostte de trein naar het centrum ons samen nog geen 40 cent en de tuktuk daarna ook maar 3 euro ofzo. Gewend aan het dure Australië lachtte We ons rot natuurlijk. We hadden ons niet al te best voorbereid op waar we gingen slapen in bangkok, wat ons al wat moeite bezorgde om het land in te komen aangezien ze een adres willen weten. Maargoed waarschijnlijk als we bami road hadden ingevuld hadden ze het ook wel geloofd. We zijn uiteindelijk maar op de beruchte khaosan road afgegaan waar je als backpacker geweest moet zijn. Hier vonden We een hotel voor 8 euro per nacht ofzo en hebben We savonds een paar biertjes gedaan met een meisje en haar vriend die teun kende uit zijn tijd in Polen.

We zijn uiteindelijk 4 nachten in bangkok gebleven waarbij We op dag 2 alle bekende tempels hebben bezocht en savonds het nachtleven van khaosan. Wat erg levendig is maar ook een beetje eng door alle ladyboys en gebakken schorpioenen l, werkelijk alles lijkt te kunnen en mogen in deze straat. Dag 3 stond hierna vooral in teken van onze eerste thaise kater, voor mij een bezoek aan de kapper, die geen Engels sprak en ik dus een keuze mocht maken uit wat justin Bieber en David Beckham foto's. Savonds hebben we nog een thaibox toernooi meegepakt wat enigszins teleurstellend Was, alle vechters waren zo'n 12 jaar oud en 40 kilo leek het wel. Leuk om een keer gezien te hebben maar waarschijnlijk waren wij er weer de verkeerde avond.

Dag 4 weer wat tempels bekeken en de rivier een keer overgestoken voor nog geen 10 cent. Savonds weer een oude bekende tegengekomen die ons weer wat van Bangkok by night heeft laten zien. Vooral de afsluiter Was er een om nooit te vergeten, dus speciaal bedankje aan stijn ooievaar!

Zoals ik destijds op Facebook plaatste zouden We naar het zuiden gaan en kerst en oud en nieuw in de golf van Thailand doorbrengen waarvoor we ook al het een en ander hadden geboekt. We vlogen naar suratthani en zouden daar de volgende dag op de boot stappen. We hoorde dat het weer die tijd wat slecht Was en na wat eigen onderzoek en twijfel besloten alles maar te annuleren en de volgende dag terug naar Bangkok.

Onze change of plans betekende dat we maar naar Noord Thailand zouden gaan wat We sowieso al van plan waren. We wilde met de trein van Bangkok naar chiang mai gaan maar die was natuurlijk weer een week vol. We besloten een dag in bangkok te blijven en een leuke night market te bezoeken en de dag erna zijn We naar de oude hoofdstad ayathuya geweest. Mooie oude stad waar We onze eerste ervaring met de thaise motorbike hadden. Iedereen rijd hier op scooters voor zo'n 5 euro per dag. Verschil Is wel dat deze 'scooters' met gemak 100-120 km/u halen en er geen verkeersregels lijken te gelden in Thailand.

Een dag verder hadden We onze vlucht naar chiang mai waar we in ieder geval te de kerst zouden blijven. In chiang mai, de 2e stad van Thailand, weer een scooter gehuurd en een waterval en de grand Canyon hier bezocht. Vooral de canyon was erg mooi waar je ook nog eens heel chill kon zwemmen.

Inmiddels zijn We wel ergens bij kerst, We zaten al een paar dagen in het hostel dus zo een aantal mensen leren kennen om tijdens kerst mee te gaan stappen. Op kerstavond trouwens nog een kookcursus gevolgd, wat erg leuk Was en ook hierna een klein biertje gedaan. 1e kerstdag zijn we naar een olifanten sanctuary geweest waar je olifanten kon voeren en ze daarna kon wassen in een modderbad en met ze zwemmen in een rivier. Echt super om van zo dichtbij te zien en een keer mee te maken, vooral de baby olifant Was erg grappig in de rivier. Die avond met onze nieuwe hostel vrienden de stad in gegaan, het Is dat we allemaal een kerstmuts hadden maar anders merkte je aan niet dat het kerst Was.

We zouden De 27e naar het dorpje pai gaan maar op de 26e besloot onze nieuwe Italiaanse vriend benjamin even per ongeluk een scooter te jatten waarbij hij ons lichtelijk paniekerig belde om hem te komen helpen op het politiebureau. De fijne vrienden die wij zijn dit natuurlijk gedaan en zelfs met de Italiaanse ambassade gebeld. Lang verhaal kort hij kon zijn eigen scooter niet vinden en Is toen op een vergelijkbare scooter gaan zitten waar de sleutels stomgenoeg nog in zaten. Een stuk verder Had hij dus 2 sleutels en 1 scooter, hier kwam hij de volgende dag pas achter en dus dacht hij de hele dag dat het een of andere rare oplichting was.

Het is allemaal goed gekomen en met wat vertraging de 4 uur durende busrit, die erg hobbelig bleek, naar pai genomen. Pai staat bekend als het grootste hippiecentrum van Azië en dit wilde We zelf wel eens zien. We hadden ons laten vertellen dat je op zou vallen als je 'normale' kleren droeg in plaats van een wijde olifanten broek en een gewoven trui. Het viel opzich nog mee, hoewel er mij wel wat te veel dreadlocks dan gemiddeld waren. We dachten savonds even een kroegje te zoeken wat toch wat tegenviel. In hippiecentrum pai vind je alleen openlucht cafés waar ze kampvuren hebben en met bongos en didgeridoo muziek maken, de goedkope plaatselijke rum maakte hierbij veel goed.

Uiteindelijk 4 nachten in pai gebleven waarbij de 3 dagen allebei een scooter hadden gehuurd zodat ook teun wat kon oefenen. Het verkeer in pai Was een stuk rustiger en alleen in de bergen Was het soms wat lastig. We hebben in die dagen met een raft door een grot gevaren, een 2 watervallen bezocht, nog een canyon bezocht en beklommen en in een warmwaterbron liggen chillen. In de avonden hier en daar nog een rum cola en We zijn door een Amerikaan geïntroduceerd met het fenomeen flippong en variant op het bekende beerpong wat We met veel plezier ook in Nederland aan onze vrienden gaan leren.

We besloten met nieuwjaar terug te gaan naar chiang mai zodat We zeker waren van een goed feestje. We kochten een paar flesjes rum, vonden een eenzame Bulgaar die we mee op sleeptouw namen en kwamen de kleine thaise man tegen die onze kookcursus gaf. Al met al een dolle avond die niet heel veel herinneringen heeft opgeleverd.

Waar ik de volgende dag met een verwachtte hoofdpijn en lege portemonnee wakker werd, Was teun er behoorlijk wat slechter aan toe. Ik dacht snachts al wat dingen te horen maar Was er te slecht aan toe om te gaan kijken bleek teun al de hele nacht ziek te zijn. Het eerste waar We aan dachten was natuurlijk de drank van de nacht ervoor maar toen hij de hele dag maar aan de gang bleef zijn We toch maar even naar het ziekenhuis gegaan. Waarschijnlijk Is het iets van voedselvergiftiging geweest en hebben ze hem een infuus gegeven en een bult medicijnen. Niet het beste begin van het nieuwjaar dus.

Inmiddels 2 januari is teun aan de beterende hand maar nog niet fit genoeg om iets te ondernemen. Vandaag dus maar weer een scooter gehaald en op dit moment zit ik zo'n 2 uur rijden van chiang mai bij wat ze hier de sticky falls noemen. Een waterval die je kunt beklimmen en door een mineraal op de stenen heb je meer grip dan op normale rotsen. Het begint bijna donker te worden dus ik brei er weer een eind aan en ga eens kijken hoe teun erbij ligt.

De planning voor de komende tijd: richting het noorden chiang rai bezoeken en van daaruit richting Laos om ook daar (waarschijnlijk luang prabang) mijn verjaardag te vieren.

Excuus het Is toch weer een bult tekst geworden.

Nogmaals gelukkig nieuwjaar.

Ps. De envelop was weer goed gister vrienden!

1. Erica:
    2 januari 2016
    Dag Jeffrey en Teun
    Voor jullie ook alle goeds. Leuk om jullie verhalen te lezen.
    Groetjes Erica en Gerard