Driving through Vietnam

19 februari 2016 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Hallo mensen, het Is weer even geleden sinds de laatste blog en eerlijk gezegd Had ik gewoon geen zin om er een te schrijven. Inmiddels zitten We weer de komende 7 uur in de bus van Ho Chi Minh naar phnom Penh (Cambodja) dus tijd genoeg om de laatste maand in Vietnam te schrijven.

Na de vlucht vanuit laos kwamen We in de avond aan in hanoi en verbleven We in een van de bekendste party hostels van de stad. Na aankomst om kwart voor 11 hadden We zo'n 10 minuten om in te checken en aan te sluiten bij de pubcrawl. Hoewel onze Australische kamergenoot ons vertelde beter te kunnen gaan slapen want de volgende dag Was Australia day. Na dit advies vriendelijk genegeerd te hebben en toch de kroegentocht (die 1 kroeg lang Was) gingen we na een lange dag uitgeput slapen en besloten We de volgende dag optijd aan te sluiten bij australia Day. We dachten met 2 uur smiddags redelijk vroeg te beginnen maar de gemiddelde Australiër begon al vroeg in de ochtend en om 2 Was iedereen al straal bezopen. We hebben nog steeds geen idee wat ze nou precies vieren maar er wordt in ieder geval behoorlijk gedronken (een traditie die wij wel konden waarderen). Na een lange dag bier drinken en een keurige 2 plek voor NL op de landen lijst handgranades drinken weer naar bed. Het weer in hanoi Was overigens slechter dan het weer thuis op het moment met veel regen en kou, We hadden zowat alle kleren aan die We bijhadden en kwamen het hostel amper uit.

De dagen verder in hanoi hebben We wat nieuwe mensen leren kennen en wat mensen weer gezien die We al eerder hadden ontmoet. Het lijkt er soms op dat iedereen dezelfde route in hetzelfde tempo neemt. Vanuit hanoi zijn We op een 2 daagse tocht naar het Wereld beroemde halong bay gegaan en een nacht op een boot geslapen. Hoewel het weer niet geweldig Was Is het super indrukwekkend om te zien, een natuurgebied met duizenden rotsen/eilanden uit het niets. Door het slechte weer Was er veel mist wat het wel een mysterieus idee gaf. Daar wat kunnen kayaken en in de avond met de overige bootgangers wat drankspellen gedaan.

We waren al de hele reis van plan om met motorbikes door Vietnam te gaan rijden. Oorspronkelijk van hanoi tot Ho Chi Minh. Door het slechte weer besloten We een stuk te skippen en met de bus naar hoi an te gaan en dan daar de motorbikes te kopen. De nachtbus die We namen was gewoon een bus met stapelbedden, heel raar om te zien. Aangezien teun alleen maar klaagt Dat hij met zijn lange nek nergens in past hadden We achterin met 2e 3 bedden geclaimd die langs elkaar lagen. Hoi an staat bekend om de tailor-made kleding die je er kan maken en dus hebben We daar een paar pakken laten maken en naar huis laten sturen de kleermaker, mr bi, wist een mechanic die 2 yamaha brommers te koop Had en bracht ons erheen. 1 van die 2 Was echt rommel en na wat klagen kwam hij met een nieuwer model aan. Een korte onderhandeling maakte ons voor zo'n 500 us dollar eigenaar van onze eigen bikes. Na een paar dagen hoi an besloten We op pad te gaan. Eerst een stukje terug naar het noorden richting hue over de beruchte hai van pass. Hoewel de pass erg mooi Was kenmerkte de heenweg naar hue vooral door een hoop regen. Na 4 uur door de regen rijden kwamen We aan in hue om daar 2 nachten te blijven en weer te meeten met Isabelle die We in Laos leerde kennen en graag met ons meewilde op de brommer. In hue zijn we met 2 andere Nederlanders naar een verlaten waterpark gegaan wat echt heel gaaf Was. Dit park, waarvan niemand je kan vertellen waar het Is en iedereen heel geheimzinnig doet, Is inmiddels zo'n 10 jaar gesloten en dus helemaal bedekt met natuur en vervallen. Deed mij een beetje denken aan de jurassic park films.

Na 2 dagen hue en Isabelle achterop zijn We met nog een Nederlands meisje die net een motor Had gekocht en liever niet alleen wilde weer naar hoi an gereden. Het weer Was iets beter maar door de mist kon je op de hai van pass haast niets zien. In hoi an hebben We weer gemeet met vriend piter (Ja je schrijft het zo) en wat van het verse bier gedronken dat ze in Noord Vietnam aan de straat verkopen voor omgerekend zo'n 12 cent per glas.

Het Vietnamese nieuwjaar zat eraan te komen dus moesten We bepalen waar We dan wilde zijn aangezien alle hostels en hotels vol zouden zitten. Met 2 dagen te gaan besloten We voor het vooral Russische standplaatsje nha trang te gaan zo'n 500 km naar het zuiden. We hebben een volle dag gereden ( een klein stukje in het donker met frisse tegenzin) een nachtje in een random stad geslapen en daarna nog een paar uurtjes naar nha trang. Vanaf hier werd het weer in ieder geval een stuk beter en konden We dan ook een dagje op het strand liggen. Nieuwjaar zelf Was voor ons en Isabelle een memorabele avond (verhaal voor thuis) verder Was het op wat georganiseerd vuurwerk na niet zo spectaculair.

Na een paar dagen nha trang besloten We landinwaarts naar da lat te rijden wat vooral veel bergop Was. Hier verloor ik de turbo van mijn brommer waardoor We bergop nog maar 30kmh gingen, teun was zijn turbo al eerder verloren en dus sjokte We naar boven. In da lat verbleven We in een gezellig hostel waar een heel erg familie gevoel hing met onder andere samen eten savonds. In da lat hebben We wat mooie watervallen bezocht en zijn We een dag gaan canyoning. Wat betekende dat We een aantal keer gingen abseilen door watervallen, wat stukjes hiken en van een cliff 14 meter naar beneden springen. Na deze intensieve dag dachten We te verhuizen naar een ander hostel voor de laatste nacht, doordat vietnamees nieuwjaar 7 dagen duurt zat alles vol en hebben We na wat zoeken op de bank en grond van het hostel waar We eerder bleven geslapen.

De volgende dag vroeg aangereden richting het strand van mui ne. Na een stukje bergaf (da lat ligt op 1500 hoogte) sloeg de hitte ineens weer toe en sindsdien Is het niet meer te houden van de hitte. Onder het motto Nederlanders klagen altijd lopen We nu dus de hele dag te zuchten en te zweten. In mui ne hebben We vooral aan het strand wat uitgerust van het vele reizen en hadden We onze eerste aanraking met de politie. We waren in hanoi al gewaarschuwd voor mui ne en dat iedere backpacker hier word aangehouden. Ze wijzen je dan op het feit dat je geen vietnamees rijbewijs hebt en je moet omgerekend zo'n 40 euro pp betalen. Zoals de meeste ons adviseerde hadden We de grote biljetten ergens zitten zodat je ze niet zag als je portemonnee open ging en vertelde We deze man dat hij mocht hebben wat We bijhadden (zo'n 6-8 euro samen). Hij wilde toen dat We Isabelle daar lieten en teun en ik even gingen pinnen. Dit deden We natuurlijk niet en na wat liegen over dat de bankcard aan zijn limiet zat mochten We voor die paar euro's gaan. Al waren We een beetje bang niet meer weg te komen want ik Had al zo'n 10 km geen benzine meer.

De 2e dag zijn We om 5 uur opgestaan om de zonsopgang bij een van de zandduinen daar te bekijken en hebben We na een middagje strand Isabelle op de bus gezet maar Ho Chi Minh (haar visum liep eerder af). Teun en ik hebben daarna nog 2 dagen aan het strand gelegen daar voordat We de laatste etappe naar Ho Chi Minh namen.

Op deze laatste etappe die vooral heel warm Was keek vooral ik erg uit naar het beruchte en chaotische verkeer van Ho Chi Minh. Eenmaal in de stad waren We een beetje teleurgesteld hierover. Voor ons idee zou dit het eindbazen level van de trip worden maar misschien waren We al te veel gewend aan het rijden zonder regels en kwamen We er erg makkelijk doorheen. Deze zelfde dag hadden We al.met een Canadees afgesproken om naar onze motorbikes te komen kijken. We hadden ze in mui ne online gezet en er Was voldoende animo, We zagen de verkoop dus redelijk positief in. Het ging echter nog makkelijker dan We verwachtte en ze betaalde precies wat We er online voor vroegen, min de korting die We haar gaven voor het afgebroken rekje. Al met al hebben We voor zo'n 1,50 per dag de man deze motorbikes door Vietnam gereden.

Savonds De verkoop met wat biertjes gevierd. De volgende dag zijn We naar het indrukwekkende oorlogsmuseum geweest wat wel erg anti US is maar daardoor niet minder indrukwekkend. In de avond een pubcrawl met het hostel gedaan en hier natuurlijk weer mega vrienden gemaakt (waaronder Jezus). De laatste dag in Ho Chi Minh zijn We naar de cu Chi tunnels gegaan waar je de beroemde vietcong tunnels kunt bekijken en ze wat vertellen over de oorlog. Savonds nog een biertje gepakt met Piter die vanuit Ho Chi Minh weer naar Nederland Is inmiddels maar nog een avondje in de stad Was.

De hele trip door Vietnam met de motorbikes en alles Is by far het mooiste wat We op deze reis gedaan hebben en ik kan het iedereen aanraden ooit te doen!

Inmiddels zitten We alweer een uurtje in de bus maar Cambodja. Met voor teun nog zo'n 4 weken te gaan op onze reis. Voor degene die deze langste blog ooit uitlezen alvast het nieuwtje dat ik heb besloten een maandje langer te blijven. Ik kan er nog geen genoeg van krijgen en heb nog wat geld over dus waarom niet. Waar teun in maart naar huis zal gaan komt vriend lars waarschijnlijk deze kant op om nog een tijdje samen door Indonesië te reizen.

Ik zal mijn inmiddels bruine kop dus pas in april ergens weer in Nederland gaan vertonen.

Ik zal de blogs wat sneller proberen op te volgen want ik krijg lamme vingers van het typen.

Groeten van ons uit Vietnam nog even!