Eerste halte, dubai

12 november 2015 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

We zitten momenteel nog even ruim een uur te wachten op de volgende vlucht richting Sydney dus ik zal deze tijd even gebruiken om een blogje over onze tijd in dubai te schrijven.

We kwamen maandag ochtend rond 7 uur lokale tijd hier aan op dubai international. Met een eigen show op national geographic ofzo waar je ziet dat alles vloeiend gaat had ik hoge verwachtingen. Als NL burgers konden we gebruik maken van de fast track tijdens het inchecken, dit was eigenlijk nog trager dan stront door een trechter. Het hele systeem bleek niet te werken waardoor het alsnog handmatig verwerkt moest worden en die arabieren hadden een zwaar weekend gehad leek het wel want ze Waren niet vooruit te branden. Na een hoop klagen (vooral van mijn kant) waren we erdoor en konden we met de metro richting onze airbnb. We wisten globaal waar die ziet dus pakten we maar een random halte en daar een taxi. De metro opzich werkt vrij goed hier maar het was echt rete druk natuurlijk toen wij om 8-9 uur in dat ding zaten. Wat direct opvalt in dubai is dat hier bijna alleen maar Chinezen en Indiërs rondlopen, arabieren zie je alleen met die witte jurken aan. Eenmaal bij het station aangekomen 40 minuten later taxi gepakt naar een wijk die iedereen kent maar geen straatnamen heeft. Iedere villa heeft een kleur en nummer. We zijn maar op de bonnefooi aangereden en de chauffeur de weg laten vragen. Dit ging opzich vrij aardig waarna we rond 10-11 bij het huis aankwamen. Hier deed een vriendelijke Chinese mevrouw open die later de huishoudster, oppas, kok bleek te zijn. Haar naam was niet te verstaan dus noemde we haar naar het bekende Chinese restaurant, China gardens. We besloten even een paar uurtjes te gaan slapen en daarna de stad in te gaan. We werden door de huistaxi afrak naar de emirates mall gebracht waar we even doorheen zijn gelopen. Ook hebben we de eerste dag de burj al arab gezien en zijn we door de dubai marina gelopen. Vooral de marina was erg mooi met veel hoge gebouwen en dure jachten. Je hoeft en dubai niet te denken even rustig een biertje op het terras te drinken want dat kan helemaal nergens. We zijn daarna meer even boodschappen gaan doen en hebben zelf wat gekookt in het huis. Hier ontmoette we de Spaanse huisbazen gemma miguel en santi allemaal expats die standaard 2 kamers met airbnb verhuren. Aardige mensen die aanboden een paar biertjes voor ons voor de volgende dag te kopen in een winkel waar je met alcohol license drank kunt kopen.

De 2e dag waren we vroeg opgestaan en had China gardens het ontbijt al klaar staan voor ons. Afrak bracht ons weer naar de metro en we zijn even gaan kijken bij de burj al Khalifa (hoogste gebouw ter wereld) en de dubai mall een andere mega shopping center. Hierna zijn we nog met een monorail naar de palm jumeirah gegaan (een stuk land in de vorm van een palmboom) en hebben we weer even bij de dubai marina rondgelopen. Eerlijk gezegd heb je dan het meeste wel gezien van dubai want buiten de hoge gebouwen en vele shopping malls is er alleen maar zand.

We gingen weer terug naar de bnb om wat te eten en ontmoette daar de Nederlandse William die van zijn vrouw was gescheiden om hier met een Russische chick te verblijven. (aparte mensen) we dronken de biertjes die gemma voor ons gehaald had en zijn nog even wat gaan buurten op onze kamer. We hadden een quad desert safari voor de volgende dag gepland dus moeten er betijds uit.

Om 6 uur ging de wekker zodat we om 7 uur bij een hotel opgehaald werden voor de safari. China gardens was ook optijd eruit om wat broodjes voor ons te roosteren. We werden opgehaald met een grote suv door een sjeik die zijn rijbewijs op de botsautobaan had gehaald. Het is in dubai normaal om continue op volle snelheid van baan te wisselen en aan alle kanten in te halen, maar deze man overdreef wel een beetje. Na een goed half uur kwamen we aan in de woestijn waarbij we met de Quad een stuk de woestijn in gereden zijn om daar te gaan sandboarden. Leuke ervaring om mee temaken buiten de 14kg zand die in je ogen komt tijdens het rijden. Hierna zijn we nog even op een kameel rondgereden ( had ik na 2 minuten wel weer gezien, lijpe beesten) en daarna weer terug gereden. Na al het zand weer eraf gedouched te hebben zijn we naar de dubai international motorshow gegaan waar de vele dure auto's die je hier op de weg ziet netjes gepoetst in een hal stonden. Aan het einde van de middag hadden we dit ook wel weer gezien en zijn we terug gegaan. Nog wat gegeten en gebuurt met de Spanjaarden en nog even wat op de kamer liggen chillen. Vanmorgen vroeg om 6 uur had China gardens weer het ontbijt klaar en werden we door een Taxi naar de metro gebracht. Afrak was een beetje boos en wilde ons niet meer halen. We konden voor ruim de helft met de metro maar hij wilde ons graag naar het vliegveld brengen ( dan niet he maat).

Over een uurtje gaan we vliegen richting Sydney waar we alvast een hostel tot zondag geregeld hebben. Conclusie over dubai, veel gebouwen veel Aziaten en Indiërs veel zand. Verder niet zo bar veel te doen. Wel leuk om een keer geweest te zijn, maar zal blij zijn als we weer gewoon een biertje kunnen bestellen.

Groeten thuis